Veelgestelde vragen

Hoe bereik ik MEE Amstel en Zaan?

Heeft u een hulpvraag en wilt u weten waar u MEE bij u in de buurt kunt vinden?
MEE in uw gemeente
Hoofdkantoor van MEE Amstel en Zaan

Wat zijn de openingstijden van MEE Amstel en Zaan?

MEE Amstel en Zaan is op werkdagen telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 17.00 uur op 020 -512 72 72.

Wat is onafhankelijke cliëntondersteuning?

Onafhankelijke cliëntondersteuning betekent dat er altijd iemand is waarbij u terecht kunt met uw vraag over bijvoorbeeld zorg, werk, inkomen, opvoeding en vrije tijd. Iemand waarvan u zeker weet dat hij alleen in uw belang ondersteuning biedt. Iemand die de weg kent, veel kennis heeft en naast u staat.

Voor wie is onafhankelijke cliëntondersteuning?

Iedereen mag gebruik maken van cliëntondersteuning. Gratis. Voor vragen op alle leefgebieden. En voor alle leeftijden. Voor uzelf of voor iemand in uw omgeving. Of u nu al ondersteuning of zorg ontvangt, of niet. Iedereen heeft hier recht op. Dit staat in de wet.

Wanneer kan ik een onafhankelijke cliëntondersteuning van MEE inschakelen?

U kunt bij een cliëntondersteuner van MEE terecht:

  • met al uw vragen over bijvoorbeeld opvoeding, onderwijs, (zelfstandig) wonen, arbeid, vrijetijd, geldzaken en zorg;
  • om samen met u alles op een rijtje te zetten, en vanuit uw belang te bekijken welke mogelijkheden er zijn in uw situatie;
  • als u graag wilt dat iemand met u meegaat naar een gesprek met bijvoorbeeld de gemeente, het wijkteam in uw buurt of het UWV;
  • om samen met u het gesprek voor te bereiden en alles goed onder woorden te brengen
  • voor hulp bij het doen van een aanvraag;
  • om samen met u en eventueel uw naaste omgeving op zoek te gaan naar passende zorg, een zorgorganisatie of u ondersteunt bij ontevredenheid.

Waarom is de ondersteuning onafhankelijk?

Onafhankelijk betekent dat de clliëntondersteuner van MEE naast u staat en samen met u bekijkt wat het beste is in uw situatie. Uw belang staat daarbij voorop. De cliëntondersteuner geeft informatie en advies en bekijkt samen met u en eventueel uw naaste omgeving wat er nodig is om verder te komen. Maar u neemt hierin altijd zelf de beslissingen.De cliëntondersteuner heeft geen belang bij een bepaalde zorgaanbieder. 

Welke kennis heeft een onafhankelijke cliëntondersteuner?

De cliëntondersteuners van MEE Amstel en Zaan weten veel over leven met beperkingen. Hierbij kunt u denken aan (licht) verstandelijke, zintuiglijke of lichamelijke beperkingen, chronische ziekten, niet-aangeboren hersenletsel of autisme. Ook ouderen of bijvoorbeeld mensen met psychische klachten kunnen bij hen terecht. De cliëntondersteuners hebben veel kennis over wet- en regelgeving. En ze kennen de organisaties in uw buurt.

Moet ik iets betalen?

Cliëntondersteuning is voor u gratis. U hoeft niets te betalen. Ook geen eigen bijdrage. Iedereen heeft hier recht op. Dit staat in de wet.

Heb ik een doorverwijzing of indicatie nodig?

U heeft geen doorverwijzing of indicatie nodig om gebruik te maken van cliëntondersteuning. Iedereen heeft hier recht op. Dit staat in de wet.

Sociale Netwerk Versterking; wat houdt dat in?

MEE Amstel en Zaan gaat uit van de eigen kracht van de cliënt en zijn netwerk. Zelf besluiten nemen en zelf plannen maken die passen bij uw eigen behoeften, wensen en manier van leven. Samen met uw naaste omgeving bedenkt u oplossingen die goed aansluiten bij uw hulpvraag en maakt u een persoonlijk plan. De cliëntondersteuner van MEE Amstel en Zaan begeleidt dit proces.

Is mijn privacy gewaarborgd bij MEE?

MEE Amstel en Zaan gaat zorgvuldig met uw persoonsgegevens om. Dat schrijft de Wet Bescherming Persoonsgegevens ons voor. Wij houden ons aan deze regels omdat wij de bescherming van uw privacy belangrijk vinden. Lees meer >

Waar kan ik terecht met een klacht over MEE?

MEE Amstel en Zaan wil u altijd zorgvuldig en goed van dienst zijn. Toch kan het voorkomen dat u een klacht heeft. Dat kan gaan over een medewerker of over onze manier van werken. Blijf er niet mee zitten, maar kaart het aan. Lees meer >

 

Deel deze pagina

Contact

MEE Amstel en Zaan

Neem contact op met MEE Amstel en Zaan

020 - 512 72 72 informatie@meeaz.nl

Stel een vraag aan MEE Amstel en Zaan

Contactformulier