Veel gestelde vragen bij MEE in corona-tijd

Veel gestelde vragen in corona-tijd

 Hieronder staan de meest gestelde vragen op dit moment. Deze lijst zal de komende tijds steeds worden aangevuld.

1. Ik hoor veel informatie over het coronavirus. Maar wat is nu waar en wat is niet waar?

Geloof niet alles wat er verteld wordt op social media verteld, zoals: Facebook, Twitter en Instagram.
Lees alleen informatie op betrouwbare websites, zoals:

2. Is er informatie over het coronavirus in eenvoudige taal?

Op de website https://corona.steffie.nl/nl/ legt Steffie op een duidelijke manier uit:

  • wat het coronavirus is
  • wat je het beste kunt doen om niet ziek te worden
  • hoe zorg je er voor dat anderen niet ziek worden
  • wanneer mag je naar buiten om boodschappen te doen
  • wanneer moet je thuis blijven
  • en wat kun je doen nu je de hele dag thuis bent

Het animatiefilmpje, met betrouwbare en begrijpelijke informatie, is gemaakt in opdracht van de Rijksoverheid.

3. Komen jullie nog op bezoek of kan ik jullie nog bezoeken?

Vanwege het coronavirus is bezoek aan huis of kantoor nu helaas niet mogelijk. We zijn wel nog steeds telefonisch en per mail bereikbaar bij vragen, problemen of een luisterend oor. Bel of mail ons via T 020 512 72 72 | informatie@mee-az.nl. Je wordt zo snel mogelijk geholpen.

4. Ik ben nog geen cliënt bij MEE: kunnen jullie me wel helpen?
Jazeker! Dat blijft mogelijk. We helpen je graag, ook als je nog geen cliënt bent. Bel of mail ons via T 020 512 72 72 | informatie@mee-az.nl. Je wordt zo snel mogelijk geholpen.

5. Ik ben mantelzorger en zorg nu de hele tijd voor mijn naaste, dit is een heel grote belasting voor me. Kunnen jullie helpen?

We snappen dat de zorg voor een ander nu extra veel vraagt en zwaar kan zijn. Ook mantelzorgers en familieleden mogen altijd contact opnemen met MEE. Dat hoeft niet alleen voor hulp of advies te zijn. We zijn er ook voor een luisterend oor in deze lastige tijd. Bel of mail ons via T 020 512 72 72 | informatie@mee-az.nl. Je wordt zo snel mogelijk geholpen.

6. Mijn man en ik werken beiden in een zogenaamd ‘essentieel beroep’ maar ons kind met een beperking kan door capaciteitsgebrek maar één dag per week terecht bij de opvang. Wat kunnen we doen?

Dit is een lastige kwestie waarop niet een eenvoudig antwoord mogelijk is. Neem daarom contact met ons op. Dan bekijken we samen met jullie de mogelijkheden die er op dit moment wel zijn. Bel of mail ons via T 020 512 72 72 | informatie@mee-az.nl. Je wordt zo snel mogelijk geholpen.

7. Ons kind zou een diagnostisch onderzoek krijgen. Kan dit nu nog doorgaan?

De medewerker moet tijdens het onderzoek goed kunnen observeren. Daarom is er altijd een afspraak bij jou thuis of op het MEE kantoor nodig. Als het weer is toegestaan om afspraken te maken, worden de onderzoeken ook weer opgepakt. Helaas, lopen de wachttijden voor diagnostisch onderzoek nu ook op. Je moet rekening houden met meer dan zes weken wachttijd.

8. Mijn dochter snapt de maatregelen rond Corona niet. Hoe maak ik bijvoorbeeld aan haar duidelijk dat zij op straat 1,5 meter afstand moet houden tot anderen?

Er is inderdaad heel veel informatie en veel informatie is niet meteen voor iedereen duidelijk. Gelukkig zijn er ook websites met informatie in eenvoudige taal, zoals:

9. Vinden er nog trainingen plaats in deze tijd van Corona?

Jazeker. Alleen komen we nu niet meer bij elkaar. We proberen wel steeds meer online bijeenkomsten te geven. Hou de website van MEE in de gaten!

Ik ben ZZP-er en wil ondersteuning aanvragen. Kan ik daarvoor bij jullie terecht?

Je kunt hiervoor terecht bij jouw eigen gemeente. MEE kan wel helpen als je ZZP’er bent en ook een beperking hebt. Als je bijvoorbeeld moeite hebt met formulieren of regelingen niet goed begrijpt, kun je contact opnemen met MEE. Bel of mail ons via T 020 512 72 72 | informatie@mee-az.nl. Je wordt zo snel mogelijk geholpen.